موفقيت به معناي بدست آوردن آن چيزي است كه مي خواهيد و شادي به معناي خواستن آن چيزي است كه داريد.
صفحه اصلی > مقالات > مقالات آموزشی > برنامه اردوی نوروزی 
برنامه اردوی نوروزی
تحلیل بر برنامه مطالعاتی اردوی نوروزی

 منبع :

 نويسنده : سید امیر دیبازر    ایمیل :

 نوشته شده در تاريخ : 1394/07/04   ( آخرين ويرايش : 1394/07/04 )

-تحلیل بر برنامه مطالعاتی اردوی نوروزی:

تجربه نشان داده که یک دانش آموز در سال چهارم متوسطه با عناوین کاری ذیل در امر برنامه ریزی درسی درگیر خواهد بود :

1-    دوره یا مطالعه مباحث سال دوم؛

2-    دوره یا مطالعه مباحث سال سوم ؛

3-    دوره یا مطالعه مباحث سال پیش دانشگاهی 1 ؛

4-    دوره یا مطالعه مباحث سال پیش دانشگاهی 2 ؛

5-    مطالعه در جهت شرکت در آزمون آزمایشی ؛

6-     مطالعه در جهت اجرای تکالیف دبیران؛

7-    مطالعه در جهت رفع و جبران عقب افتادگی ها و نقاط ضعف قبلی ؛

8-    نگرانی از بابت فراموشی مطالب ،

9-     نگرانی از کمبود وقت در حین مطالعه ؛       

با توجه به این موضوعات که به اختصار نامبرده شد دانش اموز نیاز به یک برنامه ریزی روز به روز و منظم و معقول دارد تا بتواند در قالب آن حرکت کند.

اگر ما بگوییم برنامه ریزی هر که خاصِ خود اوست و متناسب با توانایی های هر کس باید برنامه ریزی انجام شود، قابل پذیرش نیست!

چرا که تعداد روزهای باقی مانده تا کنکور یا امتحانات برای همه دانش آموزان یکسان است.

تعداد کتابها و سر فصلهایی که باید آماده کنند یکسان است، ظرفیت پذیرش و ضابطه ی پذیرش در شرایط عادی یکسان است، توقع و انتظاراتی که دانش آموزان و خانواده های آنها که از فرزندانشان دارند قبولی در یک شهر و رشته ی ایده آل است، پس نمی توان تمام این شرایط را نادیده گرفت و با یک جمله «شعار گونه » صرفا اقدام به ارائه یک شیوه ی کلی و غیر راهبردی کنیم و بگوییم برنامه درسی ارائه کردیم!

ارائه « بازه زمانی کلی» و یا مطرح کردن اهداف کلی مطالعه در ایام نوروز ، موضوعی نیست که دانش آموز به دنبال آن باشد، بلکه بایستی یک برنامه سازی اولیه انجام گیرد و داوطلب بداند که هر کتاب یا مبحث را چگونه مطالعه کند، چه تعداد سوال باید از هر مبحثی حل کند، چه روزی چه بخواند، چگونه بخواند و ... تا بتواند اعتماد کند و از سر در گمی نجات پیدا کند.

ارائه راهکارهای کلی و توضیحات توجیهی در برنامه ریزی جز آنکه دانش آموز را بیشتر سر در گم کند حس دیگری نخواهد داشت ...

دانش آموزان متوسط نیاز دارند که به آنها دقیقا گفته شود چه زمانی ، چه مبحثی، چگونه خوانده شود، اما دانش آموزان قوی که تعداد قابل ملاحظه ای را تشکیل نمی دهند از خود کنترلی بالاتری برخوردارند و قطعا ارائه یک خط مشی کلی برای آنها کافی است تا خودشان بر اساس برنامه ریزی شخصی واحد مطالعه کنند، اما می‌دانیم که تعداد قابل ملاحظه ای از دانش آموزان ما در سطح فرا شناخت بالا قرار ندارند و نیاز به برنامه ریزی دیکته شده دارند تا در قالب آن احساس امنیت در مطالعه داشته باشند.

 

انشاا... در سایه توجهات حضرت ولی عصر (عج) و رهنمودهای مقام معظم رهبری همواره در راستای تحقق اهداف مقدس نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران قدم برداریم.

برنامه مطالعاتی نوروز 94 ویژه گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی

 

امتیازدهی
تمامی حقوق وب سایت متعلق به برنامه سازی و برنامه ریزی دیبازر می باشد